POET-News strong buy
Seite 1 von 1 Neuester Beitrag: 22.11.02 15:09 | ||||
Eröffnet am: | 20.11.02 12:45 | von: mannomann | Anzahl Beiträge: | 22 |
Neuester Beitrag: | 22.11.02 15:09 | von: Taodon | Leser gesamt: | 2.666 |
Forum: | Börse | Leser heute: | 3 | |
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Der Kurssturz an den Börsen, und insbesondere die Entwicklung am
Neuen Markt in Deutschland, hat viele private Anleger nachhaltig
verschreckt. Von einer neuen Aktienkultur kann keine Rede mehr sein;
Experten wie Laien klagen jetzt nur noch über den Verlust an
Vertrauen, mit dem die Börse zu kämpfen hat. Doch wie im Boom wird
auch nun im Niedergang maßlos übertrieben.
"Es liegen ja nicht alle Firmen, die am Neuen Markt notiert sind,
auf der Intensivstation", sagt Jochen Witte, Chef der Poet Software
GmbH, einer hundertprozentigen Tochter der Poet Holdings, Inc., USA.
Poet Software bietet weltweit Katalog-Infrastrukturlösungen für
den Online-Handel zwischen Unternehmen an und ist die Nummer Eins im
Bereich des Katalogmanagements für elektronische Marktplätze. Große
Einkaufsorganisation, führende Hersteller und Wiederverkäufer zählen
zu den Kunden.
Poet Holdings ist am Frankfurter Neuen Markt gelistet und hat das
Desaster in diesem Börsensegment auf dramatische Weise mitgemacht.
Vor drei Jahren kletterte der Kurs der Poet-Aktie bis auf 200 Euro;
heute kostet das Papier zwischen 50 und 60 Cent. Das Bemerkenswerte
dabei ist: Poet hat immer noch mehr Cash auf den Konten, als das
ganze Unternehmen dem Börsenkurs nach wert ist.
"Die Anleger sind misstrauisch geworden", sagt Witte "Sie haben zu
viele Unternehmen gesehen, die nur Cash verbrannt haben." Bislang
verbrennt auch Poet Cash, von den 42 Millionen Dollar, die der
Börsengang 1999 brachte, sind Ende 2002 noch 13 Millionen übrig.
Der Verlust (4,2 Millionen Dollar im dritten Quartal 2002) soll im
ersten Quartal 2003 bei einer halben Million Dollar liegen. In der
zweiten Jahreshälfte will Poet dann den Breakeven erreichen.
Das Unternehmen hat sich eine drastische Kostensenkung
vorgenommen. Noch im ersten Quartal 2001 musste Poet 6,9 Millionen
US-Dollar an Kosten verkraften, im letzten Quartal dieses Jahres
sollen es knapp 3 Millionen sein, die bis zur Mitte nächsten Jahres
auf 2,5 Millionen pro Quartal sinken könnten.
Entscheidend trägt dazu die Ausgründung des Datenbankvertriebs in
den USA bei; über Vertriebspartner, die das Geschäft weiter
betreiben, partizipiert Poet an den Lizenzerlösen. Der Vertrieb von
Datenbankkomponenten ist neben dem Angebot elektronischer Kataloge
der zweite wichtige Geschäftszweig des Unternehmens; er ist
profitabel. Das entscheidende Umsatzwachstum aber, so Witte, müsse
aus dem Geschäft mit Kataloglösungen für den Onlinehandel zwischen
Unternehmen kommen. In seriösen Studien wurde das Marktvolumen für
Software im Katalogmanagement schon für das Jahr 2000 europaweit mit
20 Millionen US-Dollar errechnet und das Wachstum bis auf ein
Volumen von 2 Milliarden US-Dollar geschätzt. Es fehlt nur noch der
entscheidende Anstoß.
Das sei wie beim Telefon, meint der Poet-Chef: Wenn immer mehr
Leute ein Gerät haben wollen, entsteht eine kritische Masse, die den
großen Boom auslöst. "Auch in unserem Geschäft", sagt Witte, "gibt es
eines Tages genügend Lieferanten, Marktplätze und
Einkaufsorganisationen, so dass eine Eigendynamik entsteht."
ots Originaltext: Poet Holdings. Inc.
Im Internet recherchierbar: http://www.presseportal.de
http://www.ariva.de/board/130972/...ll&search_id=&search_full=B2B&630
1. NEUER BOOM FÜR B2B HANDEL ERWARTET !! juliusamadeus 29.08.02 13:11
bis 2006 soll das Umsatzvolumen von 78 Milliarden (2001)
bis auf 2,2 Billionen Euro steigen.
Die grösste Kapazität sieht Forrester bei Elektrogeräten.
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"Europese online b-to-b handel: 2,2 biljoen in 2006"
Door: Louis Hoeks
Dinsdag, 30 Juli 2002
De Europese online b-to-b handel, nu nog goed voor een gezamenlijke omzet van ruim 195 miljard euro, zal in 2006 2,2 biljoen euro waard zijn. Dan verloopt meer dan eenvijfde van alle b-to-b handel online, zo voorspelt Forrester Research. Zweden en Denemarken en de sectoren elektronische onderdelen en chemie lopen voorop.
De Europese online b-to-b handel groeide de afgelopen jaren van een magere 31,5 miljard euro in 2000 naar 195,4 miljard euro nu. De grote sprong volgt volgens Forrester echter de komende jaren: van 465 miljard euro in 2003 naar 945,6 miljard in 2004, oftewel bijna 10 procent van de totale b-to-b handel. In 2006 is alle Europese online b-to-b handel volgens de voorspellingen 2,2 biljoen euro waard. Dan verloopt in 2006 22 procent van alle b-to-b handel online.
Voorwaarden voor de groei zijn naar mening van Forrester met name de aanwezigheid en ontwikkeling van ERP-backbones, van procurement-applicaties, b-to-b sites, geïntegreerde b-to-b investeringen en investeringen van consortia in zaken als marktplaatsen. Forrester beschouwt verder IT-investeringen per hoofd van de bevolking, verzadigingsniveau's (hoeveel b-to-b handel kent een sector) en het tempo van online gaan (hoezeer is een sector bezig met e-business) als de belangrijkste factoren die de groei bepalen.
De drie sectoren elektronische onderdelen, chemie en logistiek lopen voorop, constateert Forrester Research. Een bedrijf als de Britse elektronicafirma Premier Farnell laat nu al acht procent van alle bestellingen online verlopen, bijna het dubbele van het Europees sectorgemiddelde. Maar in 2006 zal maar liefst veertig procent van alle b-to-b handel in de elektronica online verlopen, voorzien de onderzoekers. Chemie en logistiek (beide dertig procent) volgen daarachter. De sectoren voeding, bosbouw en de bouwwereld zijn de grootste achterblijvers. Zo verloopt volgens de prognoses in 2006 nog slechts veertien procent van alle b-to-b handel in de bouw online. Maar ook de sectoren consumentengoederen en textiel liggen onder het gemiddelde.
In geografische termen zijn de Europese landen met het hoogste IT-uitgaven per hoofd van de bevolking - Zweden en Denemarken - ook het meest actief in de online b-to-b handel. Beide relatief kleine economieën zijn in 2004 goed voor tien procent van alle Europese online b-to-b handel.
De drie grootste Europese economieën - Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk - vertegenwoordigen in 2006 samen 64 procent van alle online handel in de Europese Unie. Zuid-Europa ligt volgens de onderzoekers ver achter op dit gebied en dreigt dit ook niet in te halen. Zo verloopt in 2003 nog maar 2,2 van alle Italiaanse b-to-b handel online. Nederland wordt in het onderzoek niet apart genoemd.
Forrester geeft tot slot enkele adviezen voor de online b-to-b handel. Zo raadt het met name consortia aan gebruik te maken van Interoperative Data Exchange (IDE), het net-gebaseerde systeem dat standaard bedrijfsdocumenten tussen de ERP-systemen van ondernemingen vertaalt en in kaart brengt. Een geschikt bedrijf om hiermee aan de slag te gaan is volgens Forrester het Brits-Nederlandse staalconcern Corus Group dat negentig procent van zijn transacties verricht op basis van contracten die niet meer onderhandeld hoeven worden.
Daarnaast raadt Forrester aan om de uitrol van online b-to-b handel per land aan te passen. Idealiter moet die negen maanden plaatsvinden voordat vijf procent van alle b-to-b handel in een land online plaatsvindt, menen de onderzoekers. Dit betekent bijvoorbeeld dat Heineken het best nog dit jaar in Zweden een b-to-b site kan beginnen, volgend jaar in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en pas in 2004 in Spanje.
der
Eiländer
Nur eine info für dich:
Am 26.11. ist Analystenkonferenz!!!!
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